Телемедицина – курка, яка несе золоті яйця

Ще 20 років тому було важко уявити, як комп’ютери та Інтернет змінять процеси надання медичної допомоги хворим, особливо в умовах, коли пацієнт не може дістатися лікаря, чи навпаки. Ще 20 років тому життя у віддаленому селищі можна було порівняти зі смертельним вироком. Адже варто серйозно захворіти, і спеціалізовану медичну допомогу потрібно буде шукати де інде. Та що там пацієнти! Що робити лікарю в маленькій сільській лікарні, коли перед ним пацієнт із важким осколковим пораненням? Що робити лікарю, який ніколи в житті не оперував такого пацієнта, знаючи що його не можна транспортувати?


Телемедицина — це новий стандарт якості в глобальній медицині та технологія, яка рятує людські життя. Це — технологія, яка економить час, а час — це гроші. Хтось скаже, що рахувати гроші, коли мова йде про людські життя, — взагалі неетично. Втім, правда така, що все має свою ціну. І медична допомога — не виняток. Впродовж довгих років, нас запевняли, що медицина повинна бути безкоштовною. Однак, той хто багато років працює в цій системі, знає, що це не так. Прибутковість, рентабельність і співвідношення вартості медичних технологій і їхньої результативності повинні завжди бути на порядку денному, але про це — пізніше. Спочатку, про етику надання медичної допомоги, а саме про те, чому телемедицина варта уваги з точки зору пацієнта.

Отже, спочатку, що таке телемедицина? Базове поняття — це надання медичної діагностичної або терапевтичної (консультаційної) допомоги з використанням телекомунікацій. Базовий телеметричний комплекс може складатися з багатьох компонентів, але завжди присутній монітор, технологія передачі інформації та комунікаційна складова. Тобто, сама ідея телемедицини — це дозволити працівникам різних галузей медицини вільно спілкуватися, незалежно від того, де вони перебувають. Очікується, що такі технології покращать якість надання медичної допомоги хворим і зменшать рівень ускладнень, які виникають на тлі хронічної нестачі кваліфікованих кадрів, особливо коли лікарні або медичні кабінети розташовані у віддалених місцевостях.

Чому телемедицина стає такою популярною в усьому світі? Відповідь проста: технології, які покращують якість медичної допомоги роблять медицину конкурентоспроможною. В цьому сенсі, система охорони здоров’я — це така ж галузь економіки, як інформаційні технології або виробництво авто. Медичні заклади конкурують за право надавати допомогу пацієнтам і отримувати компенсацію від держави за свої досягнення. Лікарні та медичні заклади, які інвестують у телемедицину, завжди на кілька кроків попереду тих, хто сумнівається або відкладає необхідність цих інвестицій «на потім».

Останні дослідження в цій галузі свідчать про те, що телемедицина може стати частиною системи на всіх рівнях, від невідкладної допомоги до терапевтичної та консультаційної допомоги хворим із хронічними хворобами. Телеметричні кардіологічні та інші комплекси завжди доречні, особливо в умовах надання швидкої допомоги важкохворим у сільських і віддалених лікарнях. Систематичний огляд телемедицини, який був опублікований в 2015 році, показав, що використання телеметричних кардіологічних та інших систем у приймальному відділенні може суттєво покращити якість допомоги пацієнтам, які живуть у сільській місцевості. Це й етика, бо телемедицина рятує життя. Це і економіка, бо телеметричні системи зменшують фінансове навантаження на лікарні та систему охорони здоров’я, запобігають фінансовим витратам пацієнтів на лікування ускладнень хвороб, оптимізують вартість транспортування важкохворих до міських лікарень, та знижують коефіцієнт перевантаження у приймальних відділеннях.

Потрібно розуміти, що телемедицина — це курка, яка несе золоті яйця, а інвестиція в телеметричні системи — це стратегічне рішення в будь-якій галузі системи у XXI столітті.

Важко уявити ситуацію, в якій сімейні лікарі не потребували б технологічної допомоги. Телеметричні системи прискорюють надання кваліфікованої допомоги хворим із інсультом. Маленькі лікарні та сімейні практики зазвичай не мають у штаті спеціаліста, який міг би швидко оцінити стан такого пацієнта та розробити план лікування. У випадку інсульту — кожна хвилина має значення, і телемедицина може врятувати десятки життів і зекономити кошти, які система зазвичай витрачає на пацієнтів із важкими ускладненнями. Якщо транспортування необхідне — телеметричні системи можуть покращити логістику. Спеціалісти можуть рекомендувати найближчий спеціалізований медичний заклад і навіть зібрати мультидисціплінарну команду, яка буде готова прийняти пацієнта та надати миттєву допомогу, аби врятувати його або її життя.

Також потрібно розуміти, що телемедицина — це не тільки взаємодія між лікарями. Сімейні практики можуть використовувати технології, щоб підтримувати зв’язок із пацієнтом. Більшість пацієнтів тільки виграють, якщо в них буде можливість поспілкуватися з лікарем, не виходячи з дому.

Телемедицина може скоротити кількість пацієнтів, які потребують очної консультації, при цьому не порушуючи медичну етику та не маючи жодного негативного впливу на якість медичної допомоги.

Останні дослідження свідчать, що телемедицина може покращити життя пацієнтів із хронічними станами. Наприклад, регулярні консультації можуть покращити ліпідний контроль у пацієнтів із атеросклерозом і хворобами серця та контроль рівня цукру серед пацієнтів із діабетом. Сімейні лікарі можуть використовувати телеметричні системи для надання консультацій та оцінки стану літніх пацієнтів із хронічними хворобами, пацієнтів із емоційними розладами та навіть дітей. Це універсальне рішення для сімейних практик, які поступово стають головною одиницею надання допомоги в системі охорони здоров’я України.

Щоб зрозуміти, яка роль телеметричних систем у сімейній медицині, варто розглянути структуру сімейної допомоги як первинної ланки в системі охорони здоров’я. Наразі, сімейні лікарі виконують три головні функції.

Перша — це первинний контакт пацієнта з медициною. Коли людина почуває себе погано або має запитання щодо свого здоров’я, вона зазвичай йде до свого сімейного лікаря. Це досить звична система. В багатьох випадках, консультації сімейного лікаря достатньо — пацієнт отримує рекомендації щодо лікування та з’являється для повторного огляду.

Друга — це функція зв’язку між первинною ланкою та спеціалізованою допомогою. Сімейний лікар направляє пацієнта до спеціаліста, коли проблема здоров’я знаходиться поза межами його компетенції.

Третя — це функція координації. Навіть, коли пацієнт потребує спеціалізованої допомоги, сімейний лікар продовжує координувати дії пацієнта таким чином, щоб він чи вона мали доступ до всіх ресурсів системи охорони здоров’я, які вони потребують, щоб покращити свій стан. Наприклад, сімейний лікар направляє пацієнта до нефролога. У свою чергу, нефролог складає листок обстежень, які також координує сімейний лікар. В усіх цих функціях, і на всіх етапах сімейної медицини, телеметричні системи можуть відігравати важливу роль. Наприклад, пацієнт може скористатися такою системою, щоб запитати сімейного лікаря, де йому краще пройти обстеження або повідомити спеціаліста про затримку з результатом.

До речі, в контексті реформи охорони здоров’я в Україні, телеметричні системи стають інструментом залучення пацієнтів до сімейних практик. «Гроші ходять за пацієнтом» — це девіз нинішньої реформи. Чим більше пацієнтів має сімейний лікар, тим більше він отримує коштів за свою роботу. Це — аксіома.

Секрет у тому, що саме телемедицина може збільшити кількість пацієнтів і, головне — покращити їхнє ставлення до сімейної медицини.

Більшість пацієнтів вважає за необхідне підтримувати контакт із своїми лікарями. Це зовсім не означає, що сімейний лікар повинен бути доступним для консультації 24 години на добу. Навпаки, телемедицина може встановити рамки спілкування між лікарями й пацієнтами. Останні можуть використовувати телеметричні системи, щоб залишити повідомлення лікарю, та отримати відповіді на свої запитання в робочий час. Пацієнти хочуть, щоб допомога була зручною, а з телемедициною їхні мрії нарешті здійсняться. Не дивно, що більшість пацієнтів прийдуть до сімейного лікаря, який пропонує доступний сервіс, і кількість таких пацієнтів буде найкращою рекламою будь-якої сімейної практики.

Телеметричні системи для сімейного лікаря — це засіб підтримувати зв’язок із пацієнтами. Сьогодні, стало дуже модним шукати інформацію про своє здоров’я, використовуючи Інтернет. Дуже часто, пацієнти користуються недостовірними даними саме тому, що вони не можуть поспілкуватися з сімейним лікарем. Уявіть ситуацію: пацієнт був на прийомі в лікаря й отримав призначення. Він починає вживати ліки, але раптом помічає нові симптоми. Замість того, щоб запитати лікаря, пацієнт «мандрує» форумами, намагаючись зрозуміти, що з ним не так. Коли він нарешті потрапляє до лікаря, йому вже потрібні інші ліки, тому що його стан різко погіршився. Із телеметричною системою, пацієнт буде мати можливість поставити запитання саме тоді, коли вони актуальні. Якщо сімейний лікар не може відповісти на запитання заочно, він звичайно запросить пацієнта на прийом. Якщо ж запитання неважке, то відповідь, яка надається за допомогою телемедицини, зекономить час і пацієнту, і лікарю. Сімейний лікар зможе присвятити більше часу тим пацієнтам, які потребують очної консультації. Таким чином, наявність телеметричної системи може оптимізувати процес надання допомоги та покращити її якість.

Отже, телемедицина — це шлях у майбутнє. Вже через 5—7 років, буде дуже складно уявити собі кабінет сімейного лікаря без телеметричної системи в ньому. Нове покоління лікарів хоче користуватися технологіями, які покращать якість їхньої роботи. Молоді сімейні лікарі хочуть, щоб технології допомагали їм зменшити навантаження там, де це можливо. Актуальність великих черг біля кабінетів лікарів наближається до нуля. Телемедицина прийде на допомогу там, де пацієнт та лікар не мають можливості зустрітися особисто, але повинні підтримувати зв’язок. Не має сенсу пацієнту їхати до лікарні, щоб повідомити сімейного лікаря, що ліки допомагають. Достатньо залишити повідомлення. Телеметричні системи можуть надати сімейному лікарю можливість вирішити, коли саме пацієнт повинен з’явитися на особистий прийом. Це великий крок уперед. Телемедицина має великий потенціал покращити ефективність і продуктивність сімейної медицини в Україні.